Setting off in small groups from unusual places in the city, we are guided by a web of sounds and voices that transform our vision of the city and the symbolic spaces where communities, society and democracy are activated.
Setting off in small groups from unusual places in the city, we are guided by a web of sounds and voices that transform our vision of the city and the symbolic spaces where communities, society and democracy are activated.
Let's join our fellow citizens on a journey through Lausanne. The Rimini Protokoll collective transforms the city into a utopian territory.
When Thomas More wrote his utopian vision of “the Highest State of the Republic and the New Island Utopia”, he had in mind a society without private property, composed of citizens with equal rights who would be ready to renounce individualism and selfishness for a common good. At a time when regionalism, nationalism and hate speech are becoming commonplace, it is useful to revisit the English humanist's book to think outside the box and envisage a society that does not yet exist. Rimini Protokoll proposes to explore emblematic models of human coexistence with an urban promenade performance.
What would an ideal world look like today, five hundred years after the publication of More's book? What types of utopias are imaginable in the 21st century, on what scales? What examples or foundations do we have? How can we make them visible and share them? After months of social distancing, these questions seem ever more urgent.
Utopolis Lausanne invites small groups of spectators to gather in cafés, shops, offices or flats in forty-eight locations in downtown Lausanne. Voices and sounds from a portable loudspeaker invite them to walk together through the city, towards emblematic buildings. On the way, the spectators meet other groups also equipped with loudspeakers, whose sounds combine to form an increasingly large and diverse sound space. During the walk, all the participants are invited to become the co-authors of the evening's ephemeral utopias. The codex of a new concept of society emerges, to be read and experienced together. Another society may be possible – even if only for a few utopian minutes...
Friday, May 13, 2022 - 7:00pm | Fri 13.05 | 19h00 | |
Saturday, May 14, 2022 - 6:00pm | Sat 14.05 | 18h00 | |
Friday, May 20, 2022 - 7:00pm | Fri 20.05 | 19h00 | |
Saturday, May 21, 2022 - 6:00pm | Sat 21.05 | 18h00 | |
Friday, May 27, 2022 - 7:00pm | Fri 27.05 | 19h00 | |
Friday, June 3, 2022 - 7:00pm | Fri 03.06 | 19h00 | |
Saturday, June 4, 2022 - 6:00pm | Sat 04.06 | 18h00 |
RATES
from CHF. 8.- to 45.-
for example: Young rate, student, apprentice, 16/25 y.o.: from CHF. 12.-
Online, the purchase is limited to four tickets per spectator for artistic reasons. This show is ambulatory in the city center of Lausanne - unfortunately it is not accessible to people with reduced mobility. We will send you the practical information (place of departure) by email the day before the beginning of your performance, and by SMS the same day.
7 hours before the event, online sales will be suspended for logistical reasons. You will still be able to book your tickets by phone or at one of our ticket offices. Last minute sales will take place at the Payot-Lausanne Vidy box office located in the center of the store: opening hours
Directors
Helgard Haug, Daniel Wetzel et Stefan Kaegi, les membres du collectif de mise en scène Rimini Protokoll, se sont rencontré·e·s dans les années 90, au cours de leur formation. Ensemble, ils rompent avec la réalité ressentie et tentent de la dépeindre sous toutes ses facettes à partir de perspectives inattendues. Pour chaque projet, Rimini Protokoll recherche les "expert·e·s du quotidien", les interroge, les invite à jouer leur propre rôle, souvent sur le plateau, et invente à partir de là des dispositifs étonnants, très politiques, souvent immersifs. Fascinés par les technologies de notre quotidien comme par la puissance de la voix et de l’image, ils font aussi sortir le théâtre de ses murs, l’élargissant aux nouveaux espaces et réseaux de la mondialisation. Dans Call Cutta in a box (2008) ils mettent en scène une conversation téléphonique en direct d’un centre d’appels indien. Le projet 100 % Stadt (2008) réunit sur scène – dans plus de trente-cinq villes – un échantillon de cent personnes "représentatives" de la population locale selon une série de critères. Dans Situation Rooms (joué à Vidy en 2014) vingt spectateurs·rices équipé·e·s d'un casque et d'une tablette numérique, se glissent dans la peau des protagonistes et déambulent à travers des espaces scénographiés et découvrent les dessous de la mondialisation de l'industrie de l'armement.
▶▶ RIMINI PROTOKOLL Utopolis // TEASER
▶▶ Interview #vidygital de Helgard Haug/Stefan Kaegi/Daniel Wetzel (Rimini Protokoll)
Utopolis Lausanne invites small groups of spectators to gather in cafés, shops, offices or flats in forty-eight locations in downtown Lausanne.
Click to discover this places…
AOI Japanese Lifestyle
Art Henia
Atelier Typo de la Cité
Bakker & Blanc architectes
Belair Records
Bodo Optique
Chabada Vintage
Cicatrice
Cordonnerie Ducommun
David Recherche
Deli Social
Disc-à-Brac Records
Enzo’s Kiosque
Fight Factory
Fitness Universal club
Helvetia Games
Shop Kiosque Grand-Saint-Jean
Konsept.nu
L’Attribut d’Iris
La Boutique du Yoga
La Mise en Bière
La Sonnette
La Tienda De La Esquina
Laboratoi/RE
Le Cazard
Le Passeur de Vin
Le Sublime
Le Tailleur sur Mars
Librairie de la Louve
Librairie Gastéréa
Magasin du Monde
Mix-Image
Musée de l’Immigration
Musée de la Chaussure
Musée de la Machine à Écrire
N’Djiloise
Omar Trinca Architecte
Payot Pépinet
Pet Station
PrEP
Reliure Stulz
Rodéo Shop Western
Studio 17
Superposé
Théâtre de la Coiffure
TRIBU architecture
Veggie
Moon’s Zinéma
Conception, texte et mise en scène
Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel (Rimini Protokoll)
Dramaturgie
Katja Hagedorn
Composition
Harry Ovington
Design graphique
Office of Craig Phill Ward
Production technique
Peter Behle
Direction technique et système sonore
Chris Ball
Création technologique et système SMS
Steffen Klaue
Responsable de production
Juliane Männel
Responsable de diffusion
Louise Stölting
Assistanat à la mise en scène, entretiens et traductions
Giulia Rumasuglia
Stage mise en scène
Marthe Lepeltier
Assistanat de production
Isabelle Campiche
Régie générale
Stéphane Janvier
Martine Staerk
Édition son
Marc Pieussergues
Janyves Coïc
Système sonore
Philippe de Rahm
Sébastien Hefti
Suivi publications
Pierre-Paul Bianchi
Responsable accueil
Marie Ammeter
Recherche et relations hôtes
Dominique Moret
Savannah Mellioret
Lucas Emery
Giulia Rumasuglia
Marthe Lepeltier
Laure-Anne Morel
Avec
La Chapelle Saint-Roch des Pompes Funèbres Générales
La salle du Conseil communal de la Ville de Lausanne
Le Gymnase de La Cité
Le Musée cantonal de zoologie & le Palais de Rumine
Voix
Lisa Veyrier, Lola Giouse, Olivier Glaizot, Edmond Pittet, Matthias Seidel (orgue et voix), Chiara Occhipinti, Lucile Nicole, Antonin Ricard, Lucie Barge Khlat, Maï-Lyne Steiner, Cristina Martinez, Marie Ammeter, Isabelle Campiche, Pierre-Paul Bianchi
Production
Rimini Apparat
Coproduction
Théâtre Vidy-Lausanne ▼
Plateforme 10
Créé en coproduction avec
Manchester International Festival
Theatre Olympics 2019
Schauspiel Köln
Coventry UK City of Culture 2021
Avec les équipes de production, technique, communication et administration du Théâtre Vidy-Lausanne ▼
Fine art, photography, design, textile arts: by their very nature, these artistic fields have reason to enter into dialogue. The union of the Musée cantonal des Beaux-arts (MCBA), the mudac, Musée cantonal de design et d’arts appliqués contemporains and Photo Elysée, Musée cantonal pour la photographie, complemented by the Toms Pauli and Félix Vallotton Foundations, will form in 2022 PLATEFORME 10.
Propositions de lectures pour poursuivre le spectacle autrement (livres en vente à la librairie du Théâtre):