Tammara Leites trained an Artificial Intelligence to become a writer. She gave it the personality of the artist Simon Senn by integrating his personal data. But the AI soon began to behave strangely...
Tammara Leites trained an Artificial Intelligence to become a writer. She gave it the personality of the artist Simon Senn by integrating his personal data. But the AI soon began to behave strangely...
Tammara Leites trained an Artificial Intelligence to become a writer. She gave it the personality of the artist Simon Senn by integrating his personal data. But the AI soon began to behave strangely... Tammara and Simon relate their surprising encounter with this digital, now-autonomous, Frankenstein monster-like entity.
Tammara, a Uruguayan developer based in Geneva, starts using the GPT-3 artificial intelligence engine funded by Microsoft and Elon Musk. Trained to read thousands of pages on the Internet all the time, this AI has become capable of learning and perfecting its own language. But in order to make its writings less expected, Tammara suggests to Simon that the AI read and integrate all of his personal data: his text messages, emails and other documents. Simon agrees. The AI-author becomes dSimon. Tammara creates a website, metastories.ch, where one can commission a text from dSimon by interacting with it. As for Simon, he begins to dialogue with dSimon, discussing various topics of interest to both of them.
But before long, dSimon responds in a very inappropriate way to a female user. What might have prompted this? Its online readings? Or something lurking in Simon's digital data?
During the ensuing investigation, Tammara and Simon discover that no expert or specialist can explain how this Artificial Intelligence “reasons”, nor determine who would be responsible for dSimon’s texts, were they to breach the law. Meanwhile, dSimon displays a surprising and perspicuous knowledge of Simon’s thoughts and desires, and even gives him good advice… Tammara and Simon find themselves unsettled, and their relationship is thrown off balance…
dSimon is the account of this ongoing investigation, with the participation of its three protagonists.
Friday, September 10, 2021 - 7:30pm | Fri 10.09 | 19h30 |
Season 21/22
|
Saturday, September 11, 2021 - 7:30pm | Sat 11.09 | 19h30 |
Season 21/22
|
Thursday, December 2, 2021 - 7:30pm | Thu 02.12 | 19h30 |
Season 21/22
|
Friday, December 3, 2021 - 7:30pm | Fri 03.12 | 19h30 |
Season 21/22
|
Saturday, December 4, 2021 - 6:00pm | Sat 04.12 | 18h00 |
Season 21/22
|
Sunday, December 5, 2021 - 5:30pm | Sun 05.12 | 17h30 |
Season 21/22
|
Monday, December 6, 2021 - 7:30pm | Mon 06.12 | 19h30 |
Season 21/22
|
Wednesday, December 8, 2021 - 7:30pm | Wed 08.12 | 19h30 |
Season 21/22
|
Thursday, December 9, 2021 - 9:00pm | Thu 09.12 | 21h00 |
Season 21/22
|
Friday, December 10, 2021 - 9:00pm | Fri 10.12 | 21h00 |
Season 21/22
|
Saturday, December 11, 2021 - 5:00pm | Sat 11.12 | 17h00 |
Season 21/22
|
Sunday, December 12, 2021 - 5:00pm | Sun 12.12 | 17h00 |
Season 21/22
|
Artists
Tammara Leites est née et a grandi en Uruguay et vit actuellement à Genève. Depuis toujours, elle se passionne pour la technologie et la façon dont la société interagit avec ce médium. Après un cursus en programmation, design graphique et communication visuelle, et afin de concevoir des projets qui lui permettent d’allier ses centres d’intérêt à sa créativité, elle a décidé d’entreprendre un Master en Media Design à la Haute école d’art et de design de Genève. Parallèlement, elle rejoint Transmii Studio en tant que directrice des nouvelles technologies. Son travail prend la forme d’une réflexion sur ce que signifie être un être humain connecté en permanence.
Simon Senn est né en 1986 et vit à Genève. Il a obtenu un Bachelor of Fine Arts à la Haute école d’art et de design de Genève et un Master au Goldsmiths College à Londres. Au premier abord, son travail semble suggérer qu’il est un artiste socialement engagé, s’élevant contre un certain type d’injustice. Pourtant, ses œuvres explorent des paradoxes plutôt qu’articulent des critiques adressées. Même si ses vidéos ou installations sont normalement basées sur une certaine réalité, une fiction s’y mêle souvent. À Vidy il présente Be Arielle F dont il crée aussi, pendant la crise sanitaire de 2020, une version live stream et adaptée, proposée sur Vidygital à Vidy et en tournée dans les festivals internationaux.
Conception et mise en scène
Tammara Leites
Simon Senn
dSimon
Voix dSimon
Arnaud Mathey
Programmation informatique
Tammara Leites
Collaboratrice artistique
Viviane Pavillon
Regard dramaturgique
François Gremaud
Avec
Tammara Leites
Simon Senn
dSimon
Production
Compagnie Simon Senn
Théâtre Vidy-Lausanne ▼
Coproduction
Le Grütli, centre de production et de diffusion des Arts Vivants - Actoral, festival international des arts et des écritures contemporaines
Avec le soutien de
Ville de Genève - Noorderzon Festival of Performing Arts & Society - Santarcangelo Festival - Loterie Romande - Mapping Festival - Master Media Design, HEAD – Genève, Haute école d'art et de design
30.09 - 1.10.2021 | Festival Actoral, Marseille (FR) |
9.10.2021 | FIT - Festival Internazionale del Teatro, Lugano (CH) |
24.02 - 6.03.2022 | Théâtre du Grütli, Genève (CH) |
14.05 - 15.05.2022 | Auawirleben Theaterfestival, Bern (CH) |
12.07 - 17.07.2022 | Le Grenier à Sel, Aires numériques #3, Avignon (FR) |
27.09 - 28.09.2022 | Kunstencentrum VIERNULVIER, Gent (BE) |
3.10 - 4.10.2022 | SIRENOS Festival, Lithuanian National Drama Theater, Vilnius (LT) |
5.04 - 21.04.2023 | Théâtre de la Bastille, Paris (FR) |
11.05.2023 | Point Favre, Centre culturel de Chêne-Bourg (FR) |
Rencontre avec l'équipe artistique et Isabelle Collet, UNIGE
Mercredi 8.12 à l'issue de la représentation
En collaboration avec ASSOPOL
L’ASSOPOL est l’association des alumnas et alumnis de sciences sociales et politiques de l’université de Lausanne. Elle s’associe cette saison au Théâtre de Vidy pour proposer des rencontres public-artistes en compagnie d'un-e chercheur-euse. Isabelle Collet est Professeure associée à l’Université de Genève, informaticienne et enseignante en sciences de l’éducation, spécialiste des questions de genre dans les sciences et techniques. Elle a notamment publié l’ouvrage "Les oubliées du numérique" dans lequel elle adopte une approche critique des objets numériques ayant été "conçu, programmé, installé et maintenu par quelques hommes blancs de milieu socioprofessionnel favorisé, pour un public d’hommes et de femmes de tous âges."