In his inaugural lecture at the Collège de France in 1970, Michel Foucault presented a discourse on discourse: how does society control discourse, how does it organise access to it?
In his inaugural lecture at the Collège de France in 1970, Michel Foucault presented a discourse on discourse: how does society control discourse, how does it organise access to it?
In a university lecture hall, Fanny de Chaillé turns the philosopher's words into a gestural and vocal score for the actor Guillaume Bailliart.
Foucault then departs from the rules of the inaugural lesson: rather than flaunting his knowledge, he shares his fear of expressing himself, at the moment when his word becomes that of a great institution. What authorises the words he utters? How does the discourse escape the speaker to be delimited, led, ordered by society?
For society organises all sorts of limitations to frame it: the distinction between true and false, between reason and madness, inscription within an academic discipline, modes of access to and exclusion from knowledge... Thus he shows the extent to which speaking is an activity that harbours powers and dangers, a site of struggles, victories, wounds, domination, servitude... Of this first famous lesson, no recording remains, only a subsequent rewriting.
Fanny de Chaillé explores the emptiness of this missing orality - this life inscribed behind the archive so dear to the "archaeologist of knowledge" that was Foucault. She disrupts the discourse to make it, once again, a living word, an event in the present. She gives substance to thought by approaching the text as a score: a discourse in motion, as Foucault called for ideas to be shared, which open and circulate without constraint. And so the great jubilation imbued with humility that belonged to him – that of thinking joyfully, with pleasure and enthusiasm – comes to life again.
Thursday, March 24, 2022 - 8:00pm | Thu 24.03 | 20h00 | |
Friday, March 25, 2022 - 8:00pm | Fri 25.03 | 20h00 | |
Saturday, March 26, 2022 - 5:00pm | Sat 26.03 | 17h00 | |
Sunday, March 27, 2022 - 5:00pm | Sun 27.03 | 17h00 |
RATES
from CHF. 5.- to 25.-
for example: Young rate, student, apprentice, 16/25 y.o.: from CHF. 8.-
Director
Après des études universitaires d’Esthétique à la Sorbonne, Fanny de Chaillé travaille avec Daniel Larrieu au Centre chorégraphique national de Tours. À partir de 2003 elle développe un travail pour le théâtre avec les pièces Underwear (2003), Ta ta ta (2005) et Gonzo Conférence (2007). Elle collabore par ailleurs comme dramaturge avec Emmanuelle Huynh, Alain Buffard et Boris Charmatz. Elle débute une collaboration avec l’écrivain Pierre Alferi : COLOC (2012), le duo Répète (2014), Les Grands (2017), où elle interroge le statut d’adulte et les différentes strates de réalité qui constituent un individu. Elle est artiste associée à Malraux, Scène nationale de Chambéry depuis 2014 où elle a créé en 2019 Désordre du discours. Elle y a également imaginé le projet Le Mont-Cenis, documentaire audio, ainsi qu’un projet d’installation destiné aux espaces publics Poème Monument en collaboration avec le designer David Dubois. Dans le cadre du dispositif "Talents Adami Théâtre" elle a créé LE CHŒUR présenté au Festival d’Automne à Paris en 2020.
Texte
D’après L’Ordre du discours de Michel Foucault (© Éditions Gallimard)
Conception
Fanny de Chaillé
Régie
Lucien Prunenec
Production et diffusion
Isabelle Ellul
Logistique et communication
Jeanne Dantin
Avec
Guillaume Bailliart
Production
Display
Coproduction
Théâtre Vidy-Lausanne ▼ - Malraux scène nationale - Chambéry Savoie - Bonlieu scène nationale - Annecy - Théâtre Saint-Gervais - Festival d’Automne à Paris
Avec le soutien de
La Comédie de Clermont, scène nationale CND Centre national de la danse, Pantin et Lyon
Ce spectacle est soutenu par le projet PEPS dans le cadre du programme Européen de coopération territoriale Interreg V France-Suisse.
En collaboration avec l’Université de Lausanne
The University of Lausanne produces knowledge in the fields of life and environmental sciences and the humanities and social sciences. Anchored in its territory, the UNIL is committed to understanding and responding to the issues and challenges of our time. Aware of the need to remain in close contact with its environment, it conducts numerous scientific mediation projects.
www.unil.ch
Propositions de lectures pour poursuivre le spectacle autrement (livres en vente à la librairie du Théâtre):