Skip to main content
  • Home
  • Program
    • Season 20/21
      • Shows
      • Off-stage activities
      • Other events
      • Keywords
    • Calendar
  • Audience
    • Kids, teenagers & families
    • Youth and students
    • Teachers
    • Public with disabilities
    • Media Professionals
  • Vidy Unlimited Pass
  • Vidy + Médiation
    • Vidygital
    • Vidy + Podcasts
    • Vidy + Off stage activities
    • Vidy + Shared projects
    • Vidy + School
    • Vidy + Formation
  • Productions and Tours
  • The theatre
    • Project and History
    • The team
    • Foundation committee, support and partners
    • Renovation works
    • Wooden Pavilion
    • The Baraka
    • Bookshop
    • The auditoriums and workshop
    • Jobs
    • Vidy in media
    • Archives
  • Partners
    • Patrons' Circle
    • Friends of the theatre
    • Corporate Club
    • Partners
    • Payot Bookshop - Great Debates
  • Practical information
    • Access and Schedules
    • Contact details
    • Prices
    • Membership
    • Gift card
    • Free shuttles Geneva
    • Bourse aux billets
    • FAQ
    • Terms and conditions
  • Coproductions
  • Covid protection plan
  • Parcours Commun
  • Mon compte
  • Recevoir la newsletter
Théâtre Vidy-Lausanne

Menu

  • fr
  • en

Buy your tickets

Buy

Désordre du discours

Fanny de Chaillé

Désordre du discours

Inspired by "L’Ordre du discours" by Michel Foucault

In his inaugural lecture at the Collège de France in 1970, Michel Foucault presented a discourse on discourse: how does society control discourse, how does it organise access to it?

In a university lecture hall, Fanny de Chaillé turns the philosopher's words into a gestural and vocal score for the actor Guillaume Bailliart.

Foucault then departs from the rules of the inaugural lesson: rather than flaunting his knowledge, he shares his fear of expressing himself, at the moment when his word becomes that of a great institution. What authorises the words he utters? How does the discourse escape the speaker to be delimited, led, ordered by society?

For society organises all sorts of limitations to frame it: the distinction between true and false, between reason and madness, inscription within an academic discipline, modes of access to and exclusion from knowledge... Thus he shows the extent to which speaking is an activity that harbours powers and dangers, a site of struggles, victories, wounds, domination, servitude... Of this first famous lesson, no recording remains, only a subsequent rewriting. Fanny de Chaillé explores the emptiness of this missing orality - this life inscribed behind the archive so dear to the "archaeologist of knowledge" that was Foucault. She disrupts the discourse to make it, once again, a living word, an event in the present. She gives substance to thought by approaching the text as a score: a discourse in motion, as Foucault called for ideas to be shared, which open and circulate without constraint. And so the great jubilation imbued with humility that belonged to him – that of thinking joyfully, with pleasure and enthusiasm – comes to life again.

From 17 to 20 March 2021
Durée:
1h
Hors les murs - UNIL

Theatre/Performance

Internef 263

Dates and times

Wednesday, March 17, 2021 - 8:00pm Wed 17.03 20h00
Cancelled | Postponement under review
Thursday, March 18, 2021 - 8:00pm Thu 18.03 20h00
Cancelled | Postponement under review
Friday, March 19, 2021 - 8:00pm Fri 19.03 20h00
Cancelled | Postponement under review
Saturday, March 20, 2021 - 8:00pm Sat 20.03 20h00
Cancelled | Postponement under review

SMS CODE
DESO

Tarif S
Tickets, timetables and detailed information
Fanny de Chaillé

Director

Fanny de Chaillé

Après des études universitaires d’Esthétique à la Sorbonne, Fanny de Chaillé travaille avec Daniel Larrieu au Centre chorégraphique national de Tours. À partir de 2003 elle développe un travail pour le théâtre avec les pièces Underwear (2003), Ta ta ta (2005) et Gonzo Conférence (2007). Elle collabore par ailleurs comme dramaturge avec Emmanuelle Huynh, Alain Buffard et Boris Charmatz. En résidence au Théâtre de la Cité Internationale à Paris, elle crée La Bibliothèque (2010) puis Je suis un metteur en scène japonais (2011) d’après Minetti de Thomas Bernhard. Elle débute une collaboration avec l’écrivain Pierre Alferi: COLOC (2012), le duo Répète (2014), Les Grands (2017), où elle interroge le statut d’adulte et les différentes strates de réalité qui constituent un individu. Elle est artiste associée à Malraux, Scène nationale de Chambéry depuis 2014 où elle a créé la saison dernière Désordre du discours. Elle y a également imaginé le projet Le Mont-Cenis, documentaire audio, ainsi qu’un projet d’installation destiné aux espaces publics Poème Monument en collaboration avec le designer David Dubois. Elle vient de créer un projet intitulé LE CHŒUR dans le cadre du dispositif "Talents Adami Théâtre" présenté au Festival d’Automne à Paris en octobre 2020.

Learn more
© Marc Domage
© Marc Domage
© Marc Domage
© Marc Domage
Credits

Text
Adapted from L’Ordre du discours
de Michel Foucault
(© Éditions Gallimard)

Conception
Fanny de Chaillé

With
Guillaume Bailliart

Production
Display

Coproduction
Théâtre Vidy-Lausanne - Malraux scène nationale - Chambéry Savoie - Bonlieu scène nationale - Annecy - Théâtre Saint-Gervais - Festival d’Automne à Paris

With the support of
La Comédie de Clermont, scène nationale CND Centre national de la danse, Pantin et Lyon

This show is supported by the PEPS project in the framework of the programme Européen de coopération territoriale Interreg V France-Suisse.

In collaboration with the University of Lausanne

Press and Pro
Consult and download various documents related to the show: press file, HD photos, press reviews and more.

Théâtre Vidy-Lausanne

Directeur Vincent Baudriller

Avenue Gustave Doret

CH-1007 Lausanne

Billetterie +41 21 619 45 45

Administration +41 21 619 45 44

info [at] vidy [dot] ch

Accès

Horaires

Contact

Mon compte

Copyright @2018 Vidy

All rights reserved