A performance that questions the limits of European commitment, compassion and humanism, nourished by the experiences of a Swiss actress from the Schaubuhne and a Belgian actress originally from Burundi.
A performance that questions the limits of European commitment, compassion and humanism, nourished by the experiences of a Swiss actress from the Schaubuhne and a Belgian actress originally from Burundi.
In recent months, the fate of refugees has overwhelmed the whole of Europe and there have probably been no intellectuals or politicians who have failed to declare their solidarity with the suffering of people from the Middle East and Africa. Images of the drowned on Mediterranean beaches or victims of civil war and disease in Central Africa: the crises and disasters of our time are ubiquitous in our Facebook timelines, on television and in the press.
In Compassion. The History of the Machine Gun, Rau and his team journey to the political hot spots of our time: the Mediterranean routes of refugees from the Middle East and the Congolese civil war zones. The semi-documentary double-monologue, based on interviews with NGO workers, clerics and war victims in Africa and Europe, deliberately ventures into contradictory terrain: how do we endure the misery of others and why do we watch it? Why does one dead person at the gates of Europe outweigh thousand dead people in the Congolese civil war zones? » Compassion. The History of the Machine Gun« not only contemplates the limits of our compassion but also on the limits of European humanism.
Friday, March 18, 2016 - 5:00pm | Fri 18.03 | 17h00 |
|
Friday, March 18, 2016 - 9:00pm | 21h00 |
|
|
Saturday, March 19, 2016 - 2:00pm | Sat 19.03 | 14h00 |
|
Saturday, March 19, 2016 - 7:00pm | 19h00 |
|
En allemand, surtitré en français
Théâtre
VIDY+
Sam 19 mar, de 16h à 16h30: débat entre Milo Rau et Jean Ziegler à Passerelle
Les créations du Bernois Milo Rau, essayiste, réalisateur de cinéma et metteur en scène, sont nourries d’enquêtes sociohistoriques. Elles interrogent l’identité de l’Europe postmoderne en s’intéressant à ses mythes médiatiques rassurants et à ses responsabilités inavouées. Questionnant autant les faits historiques que leurs représentations, elles se situent à la frontière incertaine entre documentaire et fiction. Milo Rau est à la tête de l’International Institute of Political Murder (IIPM) qu’il a fondé en 2007, et dirige aujourd’hui le NTGent. À Vidy, il a présenté en 15/16 The Dark Ages et Compassion – l’histoire de la mitraillette et Empire en 16/17 puis, invité par Vidy et pour Programme Commun, Les 120 Journées de Sodome créé avec le Theater Hora et le Schauspielhaus de Zurich. Vidy accueillait en 2018, La Reprise: Histoire(s) du théâtre (1) et Orestes in Mossul en 2019 et Familie en 2021.
Conception, texte et mise en scène:
Milo Rau
Scénographie et costumes:
Anton Lukas
Vidéo et son:
Mark Stephan
Dramaturgie:
Florian Borchmeyer
Collaboration à la recherche
et à la dramaturgie:
Mirjam Knapp
Stefan Bläske
Avec:
Ursina Lardi
Consolate Sipérius
Production et diffusion:
Mascha Euchner-Martinez
Production:
Schaubühne – Theater Berlin
Coproduction dans le cadre du projet Prospero:
Théâtre National de Bretagne, Théâtre de Liège, Schaubühne am Lehniner Platz, Göteborgs Stadsteatern, Théâtre National de Croatie / World Theatre Festival Zagreb, Festival d’Athènes et d’Epidaure, Emilia Romagna Teatro Fondazione
"Interview d'Ursina Lardi, étoile de Programme Commun"
"Milo Rau, quand l’histoire se conjugue au présent"
16h : rencontre entre Milo Rau et Jean Ziegler à l’issue de la représentation de 14h du samedi 19.03